Піп & People з Олександром Дєдюхіним 27 грудня

Слава Ісусу Христу, парафіяни. Це програма “Піп & People” і я ії ведучий протоієрей Олександр Дєдюхін. Дні навколо нового року, будемо казати так, завжди відзначаються “вечным спором”, коли ж треба святкувати Різдво. І Різдво святкується в принципі всіма християнами в один день – 25 грудня, але за різними календарями. І чому такі розбіжності, чому одні святкують в один день, інші в інший – сьогодні ми про це поговоримо, саме про календарі.

Календар – це така певна річ щодо якої певна група людей домовилась, що час буде обраховуватись саме так, а не інакше. Колись, коли були імператори, царі, фараони, новий календар починався із приходом кожного нового імператора. І потім римляни домовились, що будуть вести своє літочислення з початку заснування Риму та таке інше.

І от був і є такий календар – юліанський. Створений він був в часи Гай Юлія Цезаря. Створений для того щоб систематизувати плин часу, тому як за попереднім римським календарем, цей час визначався так вільно, що в ньому було 13 місяців. Не 12, як зараз. І цей 13-й, якого зараз вже не існує, мерцедоній він називався, він з’являвся раз на кілька років за рішенням верховного жерця. Тобто схотів жрець – буде додатковий місяць, не схотів, ну і не буде. І от Гай Юлій Цезар наказав провести реформу. І він створив новий календар, який і назвали на честь імператора. Цей календар був точнішим у порівнянні із старим і це був очевидний крок вперед. І почав він існувати саме 1 січня 45 року до Різдва Христового. А чому першого січня? Просто в цей день в республіці вибрані консули починали свою каденцію. Ось так і став новий рік. До того новий рік починався в березні, а в деяких країнах в вересні, тобто календар річ абсолютно штучна.

І коли хочуть люди і тоді починають рахувати рік. Йшли роки, десятиліття, століття. І через півтора сторіччя виявилось, що юліанський календар теж не дуже досконалий. І дуже великі розбіжності із плином часу, якщо ми говоримо про астрономію, за мірками 16 століття. День сонцестояння змістився і всі інші речі. І тоді Папа Римський Григорій ХІІІ наказав скласти новий, точніший календар, який назвали григоріанським. За я ким власне і сьогодні живе весь світ. І більша частина світу духовного. Якщо ми говоримо про календар, до цього часу йшло таке питання, що ось застарів календар, його проапгрейдили, але саме із ХVІ сторіччя починається політична історія календаря. Бо старий світ уже тоді був розділений на католицьку частину, протестантську і православну. І, звісно, ніхто в православному світі не хотів визнавати, що католики розумніші за православних і придумали точніший календар. Тому, коли 1583 року Папа Римський Григорій ХІІІ надіслав Константинопільскому патріарху Єремії ІІ посольство із пропозицією перейти на новий календар, то Єремія ІІ пропозицію відкинув, як невідповідну канонічним правилам святкування Великодня, для того щоб обґрунтувати свою відмову. Дійсно, що Великдень і на сьогодні православні рахують інакше ніж католики. Але саме з цього моменту зведення календаря, католики і православні почали жити при двох календарях. Але не тільки католики і православні. До речі протестанти дуже, дуже повільно за європейськими мірками переходили на новий календар. Їм знадобилось близько двохсот років. Ті ж англійці , шведи вони пізніше набагато переходили на григоріанський календар. Теж не хотіли визнавати, що католики їх розумніші.

Йшли роки, десятиліття, століття і вже на початку двадцятого століття остання країна, це царська Росія, перейшла на григоріанський календар. Точніше так – царська Росія трималась юліанського календаря , а вже радянська влада перейшла саме на григоріанський календар. І тоді ж, почавши цей рух за оновлення календаря, саме в православних країнах, Болгарія перейшла на григоріанський календар, саме країна не церква – у 1916. Московія і Україна – 1918, ось в цей момент і виникає це Різдво – 7 січня. 7 січня тому, що воно за юліанським календарем припадає таки на 25 грудня. Потім почала і православна церква в свііт замислюватись, щось ж треба робити із цим календарем. Тоді в Константинополі пішли яким шляхом? Патріарх Мелетій ІV скликав 1924 року Собор православних церков, де було вирішено, що переходити треба. Але, водночас із цим, вирішили зробити два цікавих кроки. По-перше, сказати Риму своє певне таке не задоволення, тому Паску вираховують інакше ніж в Римі, а по-друге, виправити вже і григоріанський календар. Для цього професор математики і небесної механіки Белградського Університету Мілутін Миланкович розробив так званий новий юліанський календар, який значно адекватніший за юліанський старий і трохи точніший за григоріанський. Наприклад, у григоріанському календарі викидаються три роки за 400 років, а у новому юліанському – 7 за 900. Таким чином Константинополь осучаснив свій календар і зберіг лице. І розбіжності між новим юліанським, сучасним константинопільским і григоріанським календарем католицьким будуть починатись лише з 28 лютого 2800 року. Ну тоді я думаю про щось інше домовляться.

І отже на цей новий юліанський календар перейшли вже 10 з 15 православних церков. Залишаються на юліанському календарі – ієрусалимська, російська, сербська, грузинська і поки , я сподіваюсь що поки що, українська. Ми залишаємо дійсно в календарному середньовіччі. Але для того, щоб перейти на новий календар, треба мати в першу чергу безумовно бажання. І це бажання, воно звідки береться? З парафіян! Нам не треба чекати, що там десь митрополіт Епіфаній видасть якусь свою булу, хоча ж були це ж католиків, якийсь указ свій, про те що треба змінювати календар. Треба розуміти, що всі зміни в церкві відбуваються знизу. Це певний громадський рух, безумовно священики ми всі це підтримаємо. Вся причина в громаді, в суспільстві. Це так само як із переходом із московського патріархату до української церкви. Зібрались, прийшли, заявили вимогу до панотця і перейшли.

Це наша церква і ми маємо жити за тими законами, які нам Господь Бог дав. Глас народу, глас Божий.

Ну і маленьку особисту ремарку від себе. Тут мене особисто питають – а коли ви вважаєте правильним святкувати Різдво? Знаєте, якби моя воля, я б Різдво святкував 31 грудня, тому що ми ведемо відлік часу від Різдва Христового , але я думаю, що це інше питання.

Дякую вам за увагу , з вами був протоієрей Олександр Дєдюхін. Спаси вас господи!